برج آزادی تهران

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

برج آزادی تهران یکی از نمادهای شهر بزرگ تهران است و توسط حسین امانت در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی ساخته شد. این برج با مساحت 50000 متر مربع و ارتفاع 48 متر، پس از میدان نقش جهان، بزرگ‌ترین میدان ایران است.

برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی ایران بنا شد. کاشی کاری فیروزه‌ای از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد و قوس بیضی شکل برج از طاق کسری اقتباس شده است.

برج آزادی تهران | میزبان بلیط

تاریخچه برج آزادی

حسین امانت در شهریور سال ۱۳۴۵ طی فراخوانی از معماران در روزنامه‌ها برای طراحی برج آزادی برنده شد و در 24 مهر 1350 در حضور سه هزار مهمان خارجی و داخلی از این برج رونمایی شد.

در روز افتتاحیه، برای نخستین بار از منشور کوروش رونمایی شد و نام این میدان را شهیاد نامیدند. پس از گذشت 6 ماه از افتتاح برج آزادی تهران، این بنای مهم در آثار ملی به ثبت رسید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 نام این برج به آزادی تغییر یافت.

درباره برج آزادی

فضای داخلی برج آزادی دارای دو طبقه است و امکان دسترسی به آن‌ها با آسانسور و پله (286 عدد) فراهم شده است. زیر زمین برج نیز دارای چهار طبقه زیرین می‌باشد که در آن سالن سینما، تالار آینه، نگارخانه بوستان، نگارخانه اقوام، سالن تشریفات، سالن ایرانشناسی، تالار کهن، راهروی فناوری، سالن مولتی ویژن، گذرگاه پیشینیان و کتابخانه قرار دارد.

سالن سینما، سالنی کوچک با 51 صندلی برای پخش فیلم است و کاربرد آن بیشتر برای نقد و بررسی آثار هنری است. تالار آینه شامل 12 بخش با آینه کاری‌های مختص به خودش در موضوعاتی نظیر حیات وحش، محیط زیست، نفت، شهرسازی و ورزش است.

نگارخانه بوستان برای برگزاری کارگاه‌های هنری و نمایشگاه آثار تجسمی می‌باشد و نگارخانه اقوام، نیم دایره‌ای دارای 8 ویترین شیشه‌ای می‌باشد که فرهنگ و صنایع‌دستی بخش‌های مختلفی از ایران را نشان می‌‎دهد.

سالن تشریفات میزبان نشست‌های خبری و مراسمات فرهنگی است و سالن ایران‌شناسی شامل ماکت‌هایی به‌منظور آشنایی با ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی استان‌های مختلف ایران است.

تالار کهن موزه‌ای با 25 ویترین شیشه‌ای می‌باشد که آثاری از دوره ساسانی، هخامنشی، اشکانی و … را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. راهروی فناوری برای نمایش سامانه تصویری هوشمند، روبات پیانیست، پایگاه دانستنی‌ها و روبات پاسخگو راه اندازی شده است.

سالن مولتی ویژن مختص به اجرای تئاتر با امکانات خوب نور، صدا و تصویر است و مجهز به ۱۸ سکو با ظرفیت ۳۰۰ نفر می‌باشد. سالن کتابخانه شامل 11 هزار کتاب می‌باشد که در آن 2000 منبع ارزشمند با موضوعاتی چون تاریخ، معماری، زبان‌شناسی و ادبیات هم یافت می‌شود.

گذرگاه پیشینیان دارای ویترین‌هایی شیشه‌ای با آثار تاریخی مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح می‌باشد.

موقعیت مکانی برج آزادی

این برج در مرکز میدانی به همین نام و در قسمت غربی شهر قرار دارد و بین ایستگاه های مترو میدان آزادی و استاد معین است. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و ترمینال غربی اتوبوس نیز در فاصله چند قدمی میدان قرار دارند. به همین دلیل از برج آزادی به عنوان دروازه تهران یاد می‌شود. از برج آزادی به راحتی می‌توانید با اتوبوس یا مترو به مرکز شهر بروید.

هتل‌های نزدیک به برج آزادی

میدان آزادی در تقاطع سه بزرگراه و یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار گرفته است، بنابراین از هر نقطه شهر می‌توان به راحتی از آن بازدید کرد. برای اقامت لوکس، هتل 5 ستاره لاله و هتل بین‌المللی اسپیناس پالاس مناسب می‌باشد و هتل 4 ستاره المپیک و هتل پارسیان انقلاب نیز دارای دسترسی راحت است. برای اقامتی مقرون به صرفه‌تر، هتل 3 ستاره کارون یا هتل 2 ستاره گلستان را پیشنهاد می‌‎کنیم.

رستوران‌های اطراف برج آزادی

اگر هنگام بازدید از برج آزادی گرسنه شدید، بهترین گزینه این است که با مترو، اتوبوس یا تاکسی به ایستگاه مترو تئاتر شهر بروید و خیابان معروف ولی عصر را به سمت شمال دنبال کنید. در اینجا می‌توانید انواع رستوران‌، فست فود و کافی شاپ و کافه را مشاهده کنید.

سؤالات رایج مرتبط با برج آزادی تهران

محوطه و فضای خارجی برج آزادی در دسترس همگانی افراد قرار دارد. ولی فضای داخلی آن به جز شنبه‌ها و روزهای تعطیلی رسمی از ساعت 9 صبح تا 16 عصر قابل مشاهده است.

میدان آزادی دقیقاً در نزدیکی پایانه مسافربری غرب تهران قرار دارد. برای رسیدن به میدان آزادی از خیابان‌آزادی، خیابان محمدعلی جناح، بزرگراه لشکری و همچنین خیابان آیت‌الله سعیدی می‌توان اقدام کرد.

بهای بلیط برای دیدن تمامی بخش‌های برج آزادی 25 هزار تومان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *