تئاتر شهر تهران

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

تئاتر شهر تهران در 8 بهمن ۱۳۵۱ افتتاح شد و اولین نمایش در آن با نام باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف به کارگردانی آربی اوانسیان اجرا شد.

تئاتر شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تئاتری ایران شناخته می‌شود و ساختمان آن به عنوان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

تئاتر شهر تهران | میزبان بلیط

موقعیت مکانی تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر در چهار راه ولیعصر و مرکز تهران قرار گرفته است و چهارراه ولیعصر محل تقاطع دو خیابان بسیار مهم ولیعصر و انقلاب می‌باشد. در کنار ساختمان تئاتر شهر، پارک دانشجو قرار دارد و در اطراف آن فروشگاه‌های زیادی قرار دارند.

در نزدیکی تئاتر شهر جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر کلیسا کانسولاتا، موزه فرش ایران، فرهنگستان هنر، موزه ملی قرآن کریم، کاخ مرمر و موزه مقدم قرار دارد.

تاریخچه تئاتر شهر تهران

ساخت ساختمان تئاتر شهر در سال 1346 براساس طرحی از بیژن انصاری و نظارت مهندس افخمی آغاز شد و در سال 1351 افتتاح شد. در ابتدای امر، مدیریت آن بر عهده «سازمان جشن هنر شیراز» بود و پس از مدتی به «سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران» واگذار شد.

در سال 1359، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم شورای انقلاب اداره این مجموعه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد. در حال حاضر، این مجموعه دارای 5 تالار «تالار اصلی»، «تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و «تالار پلاتو اجرا» می‌باشد.

معماری تئاتر شهر تهران

ساختمان تئاتر شهر دارای بنایی با 5 هزار و 600 متر مربع می‌باشد و قطر تقریبى بدنه آن ۳۴ متر و ارتفاع آن ۱۵ متر است. طرح بنای آن از معماری ایلخانی و هخامنشی الهام گرفته شده است.

نمای گنبد نیم مدور بام و ستون‌های قرینه اطراف آن از دور چون خیمه‌ای بر محوطه سنگ فرش گسترده پارک دانشجو قوام یافته، چنانکه یادآور تابلوی تکیه دولت اثر کمال الملک می‌نمایاند.

از نظر بافت ظاهری بنا، ساختمان آن شبیه برج طغرل در شهر ری به نظر می‌رسد. دیوار بیرونی، ترکیب انتزاعی و زیبای کاشی فیروزه‌ای و سبز و آجر به شکل برجسته، یادآور نشانه‌های معماری دوره ایلخانیان است.

رستوران‌های نزدیک به تئاتر شهر

از چهار راه ولی عصر که به سمت شمال حرکت کنید، در آنجا می‌توانید انواع رستوران‌، فست فود و کافی شاپ و کافه را مشاهده کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران ایتالیایی، رستوران سنتی یادگاری، رستوران امرداد، کافه رستوران آمور، رستوران برازنده، رستوران موژان، اکبر جوجه، رستوران ایتالیایی لان چای، کافه رستوران کاخ، رستوران پاسارگاد، رستوران ناهارخوران و … اشاره کرد.

هتل‌های نزدیک به تئاتر شهر

در اطراف تئاتر شهر هتل‌های زیادی قرار گرفته‌اند از جمله این هتل‌‎های می‌توان به هتل پرشین، هتل نادری نو، هتل جهان، هتل پارسا، هتل هویزه، هتل آپارتمان رازی، هتل بوتیک حنا و هتل پارادیس اشاره کرد.

سوالات متداول در رابطه با تئاتر شهر

تئاتر شهر در ضلع جنوب شرقی چهار راه ولیعصر و کنار پارک دانشجو قرار دارد. خط چهار مترو تهران و خطوط اتوبوس تندرو در مسیر خط راه آهن به تجریش، راه آهن به پارک وی و آزادی به تهرانپارس در آنجا ایستگاه دارد.

به جز شنبه، همه روزه می‌توان از مجموعه تئاتر شهر بازدید کرد و هر روز از ساعت 16 تا ساعت 19 بلیت نمایش‌های تالارها را می‌فروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *