حرم شاه عبدالعظیم حسنی

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری تهران قرار دارد و این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی، صفوی و قاجار است.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی | میزبان بلیط

تاریخچه حرم شاه عبدالعظیم حسنی

عبدالعظیم به دلیل آزار و اذیت به ری مهاجرت کرد و متعاقباً در آنجا درگذشت. در جیبش کاغذی یافت شد که نسبش را نوشته بود: «عبدالعدیم بن عبدالله بن علی بن حسین بن زید بن حسن بن علی».

شاه عبدالعظیم توسط امام رضا(ع) به ری (تهران امروزی) فرستاده شد. سفرش پر از مشقت بود اما با موفقیت به آنجا رسید و پیام امام را ابلاغ کرد. او یکی از پرهیزگاران زمان خود بود.

در طول سفر، بسیاری از جاسوسان خلیفه عباسی سعی کردند او را دستگیر کنند، اما موفق نشدند. فیلمی از زندگی شاه عبدالعظیم الحسنی ساخته شده و به زبان‌های فارسی و اردو در دسترس است.

ابن قولویه قمی در کتاب کامل الزیارات راجع به فضایل زیارة عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی در ری نوشته است که این نشان می‌دهد در قرن 4 از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

مقبره عبدالعظیم نیز در مقاطعی تحت حمایت حاکمان سنی قرار گرفته بود که نمونه بارز آن مقبره‌ای است که در 469 هجری شمسی به دستور وزیر سلجوقی مجد الملک اسعد بن ساخته شد. کل حرم شامل سردری با ایوان رفیع مزین به آینه کاری، حیاط‌های متعدد، گنبد طلایی، دو مناره کاشی، رواق، مقبره و مسجد است.

تاریخی‌ترین و قابل حمل‌ترین یادگار این مکان مقدس صندوق چوبی گران قیمت آن است که از چوب فوفل ساخته شده است. در چهار طرف این جعبه گرانبها کتیبه‌ای برجسته به خط نستعلیق و ثلث حک شده است. کتیبه با تاریخ 1330 شمسی و نام سازنده جعبه یعنی یحیی بن محمد اصفهانی به پایان می‌رسد.

درب ورودی منبت کاری در نزدیکی مقبره ناصرالدین شاه وجود دارد که تاریخ آن را 1450 شمسی یعنی دوره شاهرخ نشان می‌دهد. دو درب آهنی با کتیبه‌هایی به خط کوفی در آستانه قرار دارد که از جمله کهن‌ترین آثار این بنا و متعلق به روزگار سلجوقیان است.

همچنین دری منبت‌کاری وجود دارد که قبلاً در قسمت شمالی ایوان امامزاده حمزه نصب شده بود. این در دارای کتیبه ای به خط تولث به تاریخ 1512 است. گنبد این بنا به دستور مجد الملک رادستان قمی ساخته شده و بعداً با طلا اندود شده است.

ایوان، رواق و سردر بنا مربوط به دوران سلطنت شاه طهماسب اول (پادشاه صفوی) است. ضریح نقره اندود به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته و نصب شده است. آینه کاری، نقاشی و تذهیب سازه متعلق به قرن نوزدهم است. در مجاورت این بقعه متبرکه، مقبره‌های دیگر متعلق به سلاطین قاجار و علما و شخصیت‌های دیگر وجود دارد.

موقعیت مکانی حرم شاه عبدالعظیم حسنی

حرم عبدالعظیم حسنی در بلوار مدرس شهر ری جای گرفته است. ایستگاه مترو شهر ری در فاصله 2 کیلومتری حرم قرار گرفته است و تاکسی‌های مخصوص حرم در نزدیکی ایستگاه مترو می‌باشند.

همچنین در 900 متری شاه عبدالعظیم، ایستگاه اتوبوس در نزدیکی میدان ساعی واقع شده است و مسافت میدان تا حرم را می‌توانید پیاده و یا با تاکسی طی کنید.

هتل‌های نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم حسنی

هتل کرامت ری در مجاورت بارگاه ملکوتی حرم حضرت عبدالعظيم(ع) واقع شده است و هتل ولید کعبه در 4 کیلومتری حرم قرار دارد.

رستوران‌های اطراف حرم شاه عبدالعظیم حسنی

در نزدیکی حرم شاه عبدالعظیم حسنی رستوران‌های زیر واقع شده است:
کافه رستوران بام ری(450 متر)، رستوران ستاره شهر(1کیلومتر و 400 متر)، رستوران چلوک(4 کیلومتر)، رستوران چاوشی(4 کیلومتر)، رستوران آریا پخت(5 کیلومتر و 800 متر)، رستوران میلاد نور(6 کیلومتر) و رستوران بهار 64(6 کیلومتر و 200 متر).

سؤالات رایج مرتبط با حرم شاه عبدالعظیم حسنی

از یک ساعت قبل از اذان صبح تا 23:30 می‌توان بازدید کرد. البته در شب‌های جمعه، ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های ویژه مذهبی به صورت یکسره باز است.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری تهران قرار دارد و مسیرهای دستیابی به این مکان به ترتیب زیر می‌باشد:
1-بزرگراه آزادگان جنوب، خیابان شهید رجایی، پل فتح، بلوار شهید دستواره، درب جنوبی حرم.
2-بزرگراه نواب صفوی جنوب، بزرگراه شهید تندگویان، بزرگراه آزادگان، خیابان شهید رجایی، پل فتح، بلوار شهید دستواره.
3-خیابان وحدت اسلامی، خیابان شوش، خیابان شهید رجایی، پل فتح، بلوار شهید دستواره.
4-خیابان دماوند، سی متری نیرو هوایی، بزرگراه بسیج، بزرگراه آزادگان، خیابان فداییان اسلام، کمربندی شهرری، درب شرقی حرم.

آرامگاه افراد مشهوری نظیر ناصرالدین شاه قاجار، آیت‌ الله سید ابوالقاسم کاشانی، ملا علی کنی، محمد قزوینی، عباس اقبال آشتیانی، شیخ محمد خیابانی، ستارخان و محمدتقی فلسفی در حرم شاه عبدالعظیم واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *