مسجد شیخ لطف الله اصفهان

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان یکی از مهمترین و بزرگترین مساجد ایران است. این مسجد در قلب شهر اصفهان واقع شده و به سبک معماری ایرانی طراحی شده است. این مسجد در دوره صفویه بنا شده و تحت نظارت شیخ بهایی، یکی از معروفترین معماران زمان خود، ساخته شده است. مسجد شیخ لطف الله با استفاده از طرح‌های هندسی منحصر به فرد و استفاده از مواد سنگی ارزشمند مانند مرمر و سنگ معدنی، به یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین مساجد ایران تبدیل شده است.

مسجد شیخ لطف الله به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در اصفهان شناخته می‌شود. این مسجد هر ساله میزبان گردشگران از سراسر جهان است که به دیدن زیبایی‌‎ها و تاریخی بودن این مسجد علاقه مندند. مسجد شیخ لطف الله به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از بهترین جاذبه‌های توریستی اصفهان می‌باشد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان | میزبان بلیط

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

شیخ لطف الله بین سال‌های 1603 تا 1619 به عنوان بخشی از مجموعه میدان نقش جهان به تصمیم شاه عباس ساخته شد. از آنجایی که کاخ عالی قاپو واقع در ضلع غربی میدان، محل سکونت شاه و خانواده‌اش بود، این مجموعه نیازمند مسجدی برای اقامه نماز شاه بود.

برخلاف مسجد جامع عباسی که برای اقامه نماز عمومی ساخته شده بود، مسجد شیخ لطف الله مسجدی برای خاندان شاه عباس بود. درهای مسجد همیشه بسته بود، بنابراین مردم عادی تنها پس از گذشت قرن‌ها توانستند وارد آن بشوند. شاه و همسرانش برای رفتن از کاخ عالی قاپو به مسجد از تونلی در زیر میدان استفاده می‌کردند.

معماری مسجد شیخ لطف الله

با توجه به اینکه مسجد شیخ لطف الله به صورت اختصاصی طراحی شده است، کوچکتر از مسجد امام است و مناره ندارد. یکی از ویژگی‌های بارز مسجد شیخ لطف الله جهت‌گیری خاص آن است. در حالی که در آن زمان بیشتر بناهای مهم رو به قبله ساخته می‌شد، اما ورودی این مسجد به سمت دیگری بنا شده است. از همین رو معماران برای ساخت این مسجد از چرخشی ۴۵ درجه‌ای استفاده کردند تا مسجد را در جهت قبله تنظیم کنند.

نقاشی‌ها و کاشی‌های داخلی توسط رضا عباسی، هنرمند مشهور ایرانی ساخته شده است و کیفیت و زیبایی آن بر هر چیزی که قبلاً در ایران ساخته شده است غلبه دارد. دیوارها، گنبد، ورودی‌های مسجد با کاشی‌های به اصطلاح هفت رنگ تزئین شده است و همچنین در آن‌ها کتیبه‌هایی از سوره‌های قرآن با نام امامان و اشعار به کار رفته است.

موقعیت مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در قسمت شرقی میدان نقش جهان قرار دارد که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و اطراف آن را جاذبه‌های دیگری احاطه کرده است. انتهای شمالی میدان از طریق دروازه قیصریه به بازار شاهنشاهی و بازار اصلی اصفهان می‌پیوندد. در ضلع جنوبی میدان، مسجد با شکوه مسجد جامع عباسی قرار دارد. در فاصله چند قدمی میدان، حمام تاریخی شاه، کاخ چهل ستون و کاخ هشت بهشت قرار دارند. پس از 20 دقیقه پیاده روی به پل سی و سه پل می‌رسید.

هتل‌های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله

هتل عباسی، هتل پارتیکان، هتل جام فیروزه، هتل سنتی کریاس، هتل فیروزه، هتل قصر منشی، هتل سپاهان، هتل صفوی، هتل سفیر، هتل عالی قاپو، هتل ستاره و هتل سنتی اصفهان از نزدیک‌ترین هتل‌ها به مسجد شیخ لطف الله هستند.

رستوران‌های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله

رستوران سنتی باستانی، کافه رستوران صدر، رستوران ایتالیایی مورینو، رستوران سنتی نقش جهان، رستوران سنتی شاهنامه، رستوران نارنج و برنج، رستوران بام گوهر شاد و رستوران شهرزاد از جمله بهترین رستوران‌های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله هستند.

سوالات متداول در رابطه با مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

جز روزهای جمعه، ایام سوگواری و روزهای اعتکاف، همه روزه می‌توانید از مسجد شیخ لطف الله دیدن کنید. ساعات بازدید مسجد در نیمه اول سال از ساعت 9 تا 17 و در نیمه دوم سال از 9 تا 16 است.

بهای بازدید از مسجد شیخ لطف الله اصفهان برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *