آرامگاه نادرشاه افشار

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

نادرشاه آخرین فاتح سلسله افشاریان بود و پادشاهی مقتدر و تأثیرگذار در طول تاریخ ایران بود. زمانی که زنده بود دستور داد مقبره کوچکی روبه‌روی حرم مطهر امام رضا در مشهد بسازند. پس از کشته شدن او در آن مکان به خاک سپرده شد، سپس در دوره قاجار برای ارج نهادن به تلاش‌هایش آرامگاه جدیدی برای او ساختند.

قبل از ورود به آرامگاه از مجسمه نادرشاه که در مسیر ورودی قرار دارد، شگفت زده می‌شوید. او سوار بر اسب است و تبر در دست دارد و سه سرباز او را تعقیب می‌کنند. علاوه بر آرامگاه او، یک کتابفروشی و دو تالار موزه نیز در آنجا قرار دارد.

آرامگاه نادرشاه افشار | میزبان بلیط

معرفی آرامگاه نادرشاه افشار

مجموعه باغ موزه نادری شامل مقبره نادرشاه افشار (1100-1160 هجری قمری) و موزه در مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. هوشنگ سیحون با کنار هم قرار دادن نمادهای تاریخی در ساختاری منسجم، اثری هنری منحصر به فرد، بدیع و دیدنی خلق کرده است. این مجموعه یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن ایران است که بعد از حرم امام رضا(ع) مکان اصلی گردشگری و تاریخی مشهد است.

نادرشاه دستور ساخت مقبره کوچکی شبیه به تاج محل در هندوستان داد، اما ساخت آن در زمان حیات او به پایان نرسید. این بنا بعدها در سال 1345 هجری شمسی در نزدیکی چهارباغ شاهی و روبروی حرم مطهر امام رضا(ع) از گل و خشت ساخته شد. قوام السلطنه (1296 ه.ش) مقبره جدیدی برای او بنا کرد و استخوانهای نادر را از تهران به آنجا منتقل کرد.

از سال 1336 تا 1342 هجری شمسی، انجمن آثار ملی ایران آرامگاه جدیدی را بنا کرد. بنای اصلی آرامگاه جدید ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد. علاوه بر آن، غرفه‌ فروش کتاب، موزه جنگ‌افزار‌های زمان سلطنت نادرشاه و موزه اسلحه‌های زمان ماقبل نادر در آنجا بنا شد.

موقعیت مکانی آرامگاه نادرشاه

این آرامگاه در خیابان شیرازی و ضلع شمال غربی چهار راه شهدا قرار دارد و در فاصله کمی از حرم مطهر واقع شده است. در اطراف آرامگاه جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر گنبد خشتی، برج ساعت، خانه ملک و …قرار دارد.

رستوران‌های نزدیک به آرامگاه نادرشاه

رستوران‌های زیادی در نزدیکی آرامگاه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران رضایی، رستوران الماس، رستوران آجیلیان، رستوران شارستان، رستوران طلایی و رستوران عابدین زاده اشاره کرد.

هتل‌های نزدیک به آرامگاه نادرشاه

به دلیل قرار گرفتن آرامگاه نادرشاه در نزدیکی حرم امام رضا(ع)، هتل‌های زیادی در اطراف آن قرار دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به هتل آزادی، هتل تارا، هتل آپارتمان احسان و هتل آفاق اشاره کرد.

سؤالات متداول در رابطه با آرامگاه نادرشاه افشار

آدرس دقیق آرامگاه عبارتست از: خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا، باغ موزه نادری.

همه‌ روزه از ساعت 9 تا 17 می‌توان از آرامگاه نادرشاه بازدید کرد. البته روزهای تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت علی(ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و شهادت امام رضا(ع) تعطیل می‌باشد.

بهای بلیط برای بازدید از باغ موزه نادری 3000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *