مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول | میزبان بلیط

مسجد رستم پاشا استانبول، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ترکیه، در قسمت قدیمی استانبول قرار گرفته است. این مسجد در دوره عثمانی توسط معمار سنان طراحی شده و به عنوان یکی از شاهکارهای آن دوران محسوب می‌شود.

مسجد رستم پاشا به دستور رستم پاشا، یکی از وزیران بزرگ عثمانی، ساخته شده است. نام این مسجد نیز از همین شخص وام گرفته است. ساخت مسجد رستم پاشا دو سال پس از مرگ او به پایان رسید. رستم پاشا از نظر مالی و تجاری بسیار زبردست و استاد بود و توانسته بود تجارت را در امپراتوری عثمانی گسترش دهد. او به قدرت و ثروت علاقه زیادی داشت و همین مسئله چهره‌ای خوب از او به جا گذاشت.

تاریخچه مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا، که در استانبول واقع شده است، یکی از پروژه‌های عمرانی است که توسط رستم پاشا، وزیر عثمانی، در سال‌های وزارت خود اجرا شد. هدف اصلی ساخت این مسجد، جلب محبت و نظر مثبت مردم بود.

رستم پاشا طولانی‌ترین دوران وزارت دوره سلطنت سلیمان را برعهده داشت و به‌مدت ۱۴٫۵ سال رئیس شورای امپراتوری بود و در طول زندگی خود با تصمیم‌ها و اقدامات خود، نفرت مردم را برانگیخته بود و به دلیل اینکه از موجبات ناخشنودی عمومی بود، تصمیم گرفت با ساخت این مسجد، تلاش کند تا دوباره به عنوان یک شخص محترم در نظر مردم قرار گیرد.

مسجد رستم پاشا نمادی از طمع و حرص این وزیر عثمانی است که  البته دست تقدیر به او اجازه نداد تا از نتایج ساخت مسجد معروفش لذت ببرد و سریع‌تر از زمان ساخت مسجد دار فانی را وداع گفت. تعدادی مسجد کوچک‌تر و کاروان‌سرا نیز در استانبول به نام رستم پاشا هستند؛ اما هیچ‌کدام به جهت ثروت و عظمت معماری نمی‌توانند با مسجد رستم پاشا رقابت کنند.

مسجد رستم پاشا استانبول | میزبان بلیط

موقعیت مکانی مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در منطقه شلوغ امینونو واقع شده و در نزدیکی خیابان بلند و قدیمی استانبول اوزن کارسی قرار دارد. مسجد رستم پاشا نمادی از میراث سیاست و تجارت رستم پاشا است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه تجاری پر رونق تاهتاکاله، یکی از بنادر تجاری مهم استانبول، اهمیت ویژه‌ای دارد.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی، مسجد رستم پاشا در نزدیکی مسجد جدید استانبول و بازار مصری‌ها قرار دارد. همچنین، این مسجد در کمتر از یک کیلومتری پل گاتالا و مسجد توپکاپی قرار دارد که می‌توان با 20 دقیقه پیاده‌روی به این مکان‌ها دسترسی داشت. همچنین، فاصله این مسجد تا فرودگاه گوکچن و فرودگاه آتاتورک هم بسیار قابل قبول است.

با این حال، دسترسی به مسجد رستم پاشا ممکن است کمی دشوار باشد. اما با رفتن به ایستگاه تراموا امینونو و عبور از مسجد جدید و بازار ادویه استانبول، می‌توان به راحتی به این مسجد دسترسی پیدا کرد. در انتهای خیابان اوزن کارسی، که قدیمی‌ترین خیابان استانبول است، ورودی کوچکی به مسجد رستم پاشا وجود دارد که با بالا رفتن از پله‌ها به آن دسترسی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *