عمارت عالی قاپو اصفهان

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

کاخ عالی قاپو با معماری برجسته و تزئینات دیدنی، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری ایران در اصفهان می‌باشد. کاخ عالی قاپو با 1800 متر مربع مساحت و 6 طبقه ساختمان در اوایل قرن یازدهم هجری قمری ساخته شده است.

عمارت عالی قاپو اصفهان | میزبان بلیط

موقعیت مکانی عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و در نزدیکی آن، جاذبه‌های دیگری نظیر مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، کاخ چهل ستون، سر در قیصریه، میدان عتیق، کاخ هشت بهشت، مسجد جامع و … قرار دارد.

تاریخچه عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو توسط شاه عباس اول، پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان(سال‌های 973 تا 977) بنا شد. این عمارت بعد از شاه عباس اول، بین 70 تا 100 سال در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان تکمیل شد. حتی در زمان آخرین پادشاه صفوی (شاه سلطان حسین) تزئینات طبقه سوم اضافه شده است.

معماری عمارت عالی قاپو اصفهان | میزبان بلیط

معماری عمارت عالی قاپو

دو مجموعه پله به طبقه بالا وجود دارد. پله‌ها بسیار باریک هستند و فقط یک نفر می‌تواند همزمان از پله‌ها بالا برود. در ضلع غربی طبقه پنجم، بالکن رو به باغ‌های سلطنتی و کاخ چهل ستون قرار دارد. درست در ضلع غربی در همین محله بنای قدیمی به نام توحید خانه وجود دارد. در زمان شاه عباس بزرگ مورد استفاده دراویش بوده است. این بنا و تمام اتاق‌هایی که صحن توحید خانه را در بر می‌گرفت، اکنون به عنوان بخشی از دانشکده هنرهای زیبای اصفهان استفاده می‌شود.

متأسفانه برخی از بازدیدکنندگان به آثار گچ و گچ بری پایین آسیب رسانده‌اند. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کاخ، ایوان است که در طبقه سوم قرار دارد. منظره زیبای پانوراما از میدان نقش جهان، شهر قدیمی سلجوقیان و همچنین اصفهان قابل مشاهده است.

ایوان دارای 18 ستون چوبی در سه ردیف است. سقف ایوان دو پوسته است. پوسته داخلی با آینه و نقاشی روی چوب تزئین شده است. پوسته بیرونی به عنوان یک پوسته محافظ استفاده می‌شود. در اصل، ستون‌های چوبی را با آینه تزئین می‌کردند و چوب‌های منبت کاری شده را نقاشی می‌کردند. حوض قابل توجهی در وسط ایوان ساخته شده از صفحات مسی و دارای فواره است.

خانواده شاه و مهمانانش می‌توانستند بازی‌های چوگان و مراسم مختلف را از ایوان تماشا کنند. در غرب ایوان تالار تختی باشکوهی قرار دارد که با گچبری‌های افسانه‌ای و نقاشی مینیاتور تزئین شده است.

رضا عباسی و تیم نقاشانش نقاشی‌های خارق العاده‌ای به خصوص روی سقف از خود به جای گذاشته‌اند. طبقه آخر کاخ به تالار موسیقی معروف است. منحصربفردترین گچبری دارای قسمت‌های فوقانی و سقف تزیین شده است. از طریق این گچبری‌ها اشکال تخیلی مختلفی مانند گلدان‌های گل، ظروف، بشقاب و بطری دیده می‌شود.

تزیینات تالار موسیقی اختراع تزئینی جدید عصر صفویه است. متأسفانه باید گفت که در قرن نوزدهم نقاشی‌های اصیل باشکوه و تزئینات طلاکاری شده تخریب شدند و لایه جدیدی از گچکاری غیر هنری آثار اصلی را پوشانده بود.

کاخ عالی قاپو توسط هنرمندان و استادان ایرانی و ایتالیایی بازسازی و تعمیر اساسی شد. دیوارها و ستون‌های مختلف کاخ با تیرهای آهنی مستحکم شده است.

رستوران‌های نزدیک به عمارت عالی قاپو

در نزدیکی عمارت عالی قاپو رستوران، کافه و کافی شاپ‌های زیادی وجود دارد که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به رستوران میخک، کافه و رستوران همدم السلطنه، رستوران نوبهار، رستوران شهرزاد، رستوران نقش جهان، رستوران سنتی عباسی، کافه و رستوران شمس العماره، رستوران کماجدون، رستوران قصر منشی و … اشاره کرد.

هتل‌های نزدیک به عمارت عالی قاپو

در اطراف عمارت عالی قاپو هتل‌های زیادی برای اقامت وجود دارد که عبارتند از: هتل سنتی کریاس(5 ستاره)، هتل عباسی(5 ستاره)، هتل سپاهان(3 ستاره)، هتل پارتیکان(3 ستاره)، هتل ستاره(3 ستاره)، هتل ایران(1 ستاره)، هتل پیروزی(4 ستاره)، هتل صفوی(3 ستاره)، هتل سوئیت پارسیان(3 ستاره) و هتل ونوس(3 ستاره).

سوالات متداول در رابطه با عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. بهترین وسیله برای رفتن به میدان نقش جهان استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی است.

از ساعت 9:00 صبح تا 18:00 عصر همه‌روزه به غیر از روزهای 21 رمضان، 28 صفر، تاسوعا و عاشورا و 14 و 15 خرداد می‌توان از عمارت عالی قاپو بازدید کرد.

هزینه بازدید از بلیط عمارت عالی قاپو برای گردشگران داخلی نفری 5000 تومان می‌باشد و برای گردشگران خارجی نفری 50000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *