میدان تکسیم استانبول

تکسیم به معنای «تقسیم» یا «توزیع» نقطه‌ای بود که خطوط اصلی آب از شمال شهر جمع‌آوری می‌شد تا به سایر نقاط آن منشعب شود.

این میدان یک نقطه ملاقات مشترک برای مردم محلی است که مملو از رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌ها است، جایی که واقعاً استانبول مدرن را تجربه خواهید کرد.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

تاریخچه میدان تکسیم

میدان تکسیم در شهر استانبول، ترکیه قرار دارد و برخی از مهم‌ترین رویدادها و تغییرات در تاریخ این شهر را شاهد بوده است. این میدان در طول زمان، تغییراتی در کاربری و استفاده از آن داشته است و از آب‌انبار و گورستان تا استادیوم و فضاهای تجمع اجتماعی، نقش‌های مختلفی را در این شهر ایفا کرده است.

تاریخچه میدان تکسیم به زمان شکل‌گیری جمهوری ترکیه باز می‌گردد. در اوایل قرن بیستم، میدان تکسیم به‌عنوان یک میدان عمومی شکل گرفت و به محلی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد. در آن زمان، مقامات جمهوری ترکیه به دنبال ایجاد یک پروژه بزرگ در این میدان بودند و برای این منظور، به کارشناسان خارجی مراجعه کردند. هنری پروست، معمار فرانسوی، برای طراحی و برنامه‌ریزی میدان تکسیم استخدام شد.

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که میدان تکسیم برای مقامات جمهوری داشت، در ادامه میدان گسترش یافت و پادگانی که تا آن زمان استفاده نشده بود، تخریب شد تا فضای سبزی با شکوه در این میدان ایجاد شود. همچنین، مراکز فرهنگی عمومی مهمی در این میدان ساخته شدند که توسط کارمندان دولتی اداره می‌شدند. اما در دهه 1950 مشکل خلاء مدیریتی در این مراکز پدید آمد و موجب شد که استفاده از این مراکز کاهش پیدا کند.

با دخالت مقامات جمهوری ترکیه، میدان تکسیم هویت سیاسی خاصی پیدا کرد و به نوعی به میدان مبارزه بین دولت و مردم تبدیل شد. دولت‌های متوالی در طول تاریخ، ناراحتی خود را از استفاده مردم از این میدان برای تظاهرات و اعتراضات در روز اول ماه مه اعلام کردند.

اکنون، میدان تکسیم به عنوان مرکز اعتراضات و تجمعات شهروندان با تاریخچه‌های مختلف عمل می‌کند. این میدان به عنوان نمادی از ایدئولوژیک‌ترین میدان در استانبول شناخته می‌شود. در سال 1977، در یکی از رویدادهای تاریخی میدان تکسیم، افراد ناشناس در اول ماه مه، به سوی فعالان کارگری تیراندازی کردند و بسیاری از مردم را کشتند. این حادثه وحشتناک باعث شد که میدان تکسیم به نمادی از مبارزه و اعتراض تبدیل شود.

در نتیجه، میدان تکسیم استانبول با تاریخچه‌ای پر از تغییرات و رویدادهای مهم، به یکی از مراکز مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در این شهر تبدیل شده است. این میدان همچنین به عنوان مرکزی برای برگزاری رویدادها و جشن‌های مختلف شناخته می‌شود و همچنین به محلی برای اعتراضات و تجمعات شهروندان تبدیل شده است.

معرفی میدان تکسیم

میدان تکسیم واقع در بی اوغلو در بخش اروپایی استانبول، منطقه‌ای توریستی و تفریحی مهم است که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌هایش مشهور است. ایستگاه مرکزی استانبول در میدان تکسیم واقع شده است و قلب استانبول مدرن محسوب می‌شود.

همچنین میدان تکسیم محل بنای یادبود جمهوری(به ترکی: Cumhuriyet Anıtı) است که توسط پیترو کانونیکا ساخته شد و در سال 1928 افتتاح شد. در این بنای یادبود، رهبران انقلابی مانند آتاتورک و عصمت اینونو در آن حضور دارند.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

وسیله نقلیه عمومی در میدان تکسیم

این میدان مرکزی مهم برای حمل و نقل عمومی است و به عنوان نقطه اصلی انتقال سیستم اتوبوس شهری و ایستگاه مرکزی شبکه مترو استانبول عمل می‌کند.

همچنین خط تراموا از اینجا شروع می‌شود. این تراموا که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده دارای ۳ خط، ۶۵ ایستگاه و ۴۱٫۶ کیلومتر طول می‌باشد. اگرچه می‌توانید در نقاط مختلف مسیر پیاده شوید، اما رفتن به انتهای آن یعنی میدان تونل(Tünel) و پیاده روی در آنجا ایده خوبی است.

اگر از خرید لذت می‌برید، به خیابان سنگ فرش شده استیکلال بروید که در آنجا رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های بسیاری وجود دارند.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

میدان تکسیم محل راهپیمایی و تظاهرات مردمی

پارک تکسیم گزی پارکی کوچک و سرسبز است که بیشتر به عنوان نقطه شروع یا مقصد تظاهرات و اعتراضات سیاسی شناخته می‌شود. در سال 2013 بود که مردم برای اعلام مخالفت خود با تخریب پارک برای ساخت یک مرکز خرید تجمع کردند.

وحشیگری پلیس که به دنبال آن آغاز شد، جنبش اشغال تکسیم را به وجود آورد. پارک گزی همچنین میزبان اجتماعات دسته جمعی در روز کارگر و همچنین رژه سالانه نظامی بوده است.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

مرکز فرهنگی آتاتورک در میدان تکسیم

یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در میدان تقسیم استانبول AKM است که به عنوان مرکز فرهنگی آتاتورک شناخته می‌شود. نمونه‌ای مهم از معماری ترکیه در دهه 1960، میزبان اجراهای تئاتر، اپرا، کنسرت‌های ارکستر و گروه کر سمفونیک استانبول، گروه موسیقی فولک مدرن و گروه کر موسیقی کلاسیک ترکیه و همچنین جشنواره تابستانی است.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

خرید سوغاتی در میدان تکسیم

به غیر از بازار بزرگ، تکسیم یکی از بهترین مکان‌ها در کل شهر برای خرید سوغاتی است. شما می‌توانید مغازه‌‌های مختلف از جمله پوشاک، کتاب، جواهرات و صنایع دستی را پیدا کنید.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

رستوران و فست فود در اطراف میدان تکسیم

پس از گشت و گذار در میدان تکسیم، برای لذت بردن از یک وعده غذایی در یکی از مکان‌های غذایی متعددی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند، استراحت کنید. از رستوران‌ها و فست فودهای زنجیره‌ای بین‌المللی گرفته تا غرفه‌های فروش غذاهای سنتی.

برای یک تجربه کامل ترکی، باید غذاهای خیابانی مورد علاقه محلی مانند islak (همبرگر تهیه شده با سس مخصوص گوجه فرنگی با گیاهان) و دونر (ساندویچی با گوشت گاو یا مرغ) را بچشید. اگر چیز سبک‌تری را ترجیح می‌دهید، یک ذرت خیابانی خوشمزه با کره و نمک تهیه کنید.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

نوشیدنی آیران در میدان تکسیم

غذای خود را با یک لیوان آیران که مخصوصاً در تابستان محبوب است و مطمئناً یکی از نوشیدنی‌هایی است که دوست دارید همراهی کنید. آن را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

قهوه و شیرینی ترکی در میدان تکسیم

هیچ کس نمی‌تواند در برابر یک قهوه بعد از ظهر با شیرینی ترکی مقاومت کند. تکسیم که مملو از آنهاست، بهترین مغازه‌های شیرینی را ارائه می‌دهد. مطمئن شوید که مجموعه‌ای از انواع مختلف را میل کنید و مقداری را برای خانواده و دوستان‌تان به خانه ببرید. اگر به چیز تازه‌تری نیاز دارید، دوندورما را بچشید، بستنی غلیظ و تقریباً جویدنی.

میدان تکسیم استانبول | میزبان بلیط

سوالات متداول در رابطه با میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم با موقعیت مکانی منتهی به بناهای تاریخی، پارک گزی، کلیسای گنبدی ایا تریادا، تراموا نوستالژیک، مسجد حسین آقا و خیابان معروف ایستیکلال محبوب‌ترین میدان استانبول و ترکیه است.

میدان تکسیم 24 ساعته باز است. این میدان مرکز استانبول می‌باشد که همه رویدادهای مهم در آن رخ می‌دهد. این خیابان دارای کافه‌ها و رستوران‌های زیادی است که به صورت شبانه‌روزی باز هستند و مغازه‌هایی که تا دیروقت باز هستند.

بهترین رستوران‌های محبوب تکسیم شامل رستوران اوتانتیک، رستوران هاوس کافه، رستوران فاروس، رستوران دریایی الئوس، رستوران چانگا، رستوران لب دریا، رستوران مزه بای لمون تری، پیتزا هات، رستوران حافظ مصطفی، رستوران فلافل هاوس، رستوران رایکا و رستوران مک دونالد می‌شود.

هتل تکسیم گونن(داخل میدان)، هتل دیوان(1دقیقه پیاده روی)، هتل مارمارا(1 دقیقه پیاده روی)، هتل میدتاون(2 دقیقه پیاده روی)، هتل گرین پارک(3 دقیقه پیاده روی) و هتل تایتانیک سیتی تکسیم(5 دقیقه پیاده روی) از بهترین هتل‌های نزدیک به میدان تکسیم می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *