خانه توکلی مشهد

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

خانه توکلی مشهد در نزدیکی حرم امام رضا(ع) واقع شده است و خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران قاجار می‌باشد. این خانه تاریخی در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت 12374 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

خانه توکلی مشهد | میزبان بلیط

تاریخچه خانه توکلی مشهد

این خانه تاریخی متعلق به فردی با نام کشمشیان بود که در زمان خودش تاجر مشهوری بود. در سال 1221، احسان خان قرایی معماری و طراحی خانه را انجام داد.

در دوران پهلوی و بعد از فوت کشمشیان، این خانه توسط شخصی به نام توکلی خریداری شد که اکنون این خانه را با نام او می شناسند. پس از مدتی، این بنای تاریخی چندین سال به صورت متروکه بود و محل رفت و آمد کارتن خواب‌ها شده بود.

سال 1389 شهرداری این ساختمان را خرید و آن را مرمت کرد. در سال 1391 به عنوان خانه تاریخی برای رفت و آمد بازدیدکنندگان آماده شد.

معماری خانه توکلی

این خانه دارای دو طبقه با ستون‌های آجری در نما و ایوان است. نمای داخلی و بیرونی ساختمان دارای کاشی‌کاری و آجرکاری‌های بسیار زیبا و نفیس می‌باشد. همچنین این خانه دارای پنجره‌های مشبک و چوبی با شیشه‌های رنگی است و در سر در ورودی ساختمان نیز دو کتیبه کاشی‌کاری با آیه‌هایی از قرآن قرار دارد.

اسکلت این خانه از چوب می‌باشد و اتاق‌های آن از چوب بنا شده است. فضای داخلی ساختمان به وسیله ارسی‌های از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین حوضی زیبا در درون حیاط قرار گرفته است که زیبایی این بنا را دو چندان کرده است.

موقعیت مکانی خانه توکلی

خانه توکلی در خیابان نواب صفوی (نواب صفوی 7 و کوچه عسگریه) واقع شده است و با حرم امام رضا(ع) تنها 1 کیلومتر و 600 متر (20 دقیقه پیاده روی) فاصله دارد.

هتل‌های نزدیک به خانه توکلی

هتل آپارتمان شرق زیست، هتل نسیم، هتل سهند 2، هتل پارسائیان، هتل پارادایس، هتل آپارتمان ماهور، هتل پاویون، هتل هرمس، هتل روتانا، هتل طوبی، هتل مشهد، هتل کوثر، هتل حیات شرق، هتل مائده، هتل رضویه و هتل جواد از جمله نزدیک‌ترین هتل‌ها به خانه توکلی هستند.

رستوران‌های نزدیک به خانه توکلی

رستوران شهر ما، رستوران طلایی، رستوران امیری، رستوران هفت رنگ پلو، رستوران امیری، کافه رستوران فؤاد فود، رستوران شب‌های لبنان، رستوران رضایی، رستوران الغدیر، رستوران برکت، رستوران علی و رستوران رضا از جمله نزدیک‌ترین هتل‌ها به خانه توکلی هستند.

سؤالات متداول در رابطه با خانه توکلی

خانه توکلی مشهد در خیابان نواب صفوی (نواب صفوی ۷ و کوچه عسگریه) واقع شده است.

ساعت بازدید از خانه توکلی مشهد از ساعت 8 صبح تا 21 شب است.

بازدید از خانه توکلی به صورت رایگان می‌باشد و هیچ هزینه برای ورودی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *