مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول حدود 1480 سال قدمت دارد و در طول تاریخ از صدها زلزله جان سالم به در برده است. قدمت، اندازه، شکوه، معماری و فضای عرفانی آن را واقعاً مکانی منحصربفرد کرده است. ایاصوفیه همیشه به عنوان نمادی از عرفان مسیحی قرون وسطایی در نظر گرفته شده است.

در طول تاریخ بیزانس و عثمانی، این ساختمان به عنوان کلیسای امپراتوری یا مسجد عثمانی شناخته می‌شد. امپراتوران در اینجا تاج گذاری می‌کردند و پیروزی‌هایشان را جشن می‌گرفتند و سلاطین عثمانی در داخل آن نمازشان را می‌خواندند. برای قرن‌ها، ایاصوفیه بزرگ‌ترین زیارتگاه جهان بود و عنوانی که هنوز هم دارد.

مسجد ایاصوفیه استانبول | میزبان بلیط

تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه امروزی، سومین ساختمانی است که در این مکان ساخته شده است. ساختمان اولیه که در سال 360 پس از میلاد ساخته شد، یک باسیلیکا با سقف چوبی بود. این کلیسای اصلی که به نام کلیسای بزرگ (Megale Ecclesia) نیز شناخته می‌شد، در شورش در سال 404 به آتش کشیده شد.

تئودوسیوس دوم آن را به کلیسایی عظیم در سال 415 تبدیل کرد که در جریان شورش نیکا علیه ژوستینیانوس در سال 532 سوخت. 40 روز پس از شورش، ژوستینیان دوباره شروع به بازسازی ایاصوفیه کرد. او آن را در سال 537 بازگشایی کرد.

پس از فتح قسطنطنیه در سال 1453، سلطان محمد دوم عثمانی بلافاصله به ایاصوفیه رفت و دستور داد که آن را به مسجد تبدیل کنند. از آن زمان تاکنون به عنوان مسجد باقی مانده است. در سال‌های بعد مناره‌ها، محراب و منبر به آن اضافه شد.

ایاصوفیه به مدت 916 سال به عنوان کلیسا و به مدت 481 سال به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1934 به دستور مصطفی کمال آتاتورک و تصمیم شورای وزیران به موزه تبدیل شد. در سال 2020 بار دیگر به مسجد تبدیل شد. هنوز برای بازدیدکنندگان از جمله غیر مسلمانان باز است، اما باید لباس مناسب پوشید.

مسجد ایاصوفیه استانبول | میزبان بلیط

موقعیت مکانی مسجد ایاصوفیه

موقعیت مکانی مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول و در منطقه سلطان احمد (شهر قدیمی) قرار دارد. این مسجد در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده است و تا فرودگاه بین‌المللی استانبول حدود 20 کیلومتر فاصله دارد.

ایاصوفیه، علاوه بر بهره‌برداری دینی، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در استانبول است. در نزدیکی این مسجد، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارند که باعث شده است این منطقه به یکی از مقاصد محبوب گردشگران در استانبول تبدیل شود.

کاخ توپکاپی، که در فاصله حدود 50 متری از ایاصوفیه قرار دارد، یکی از مهمترین کاخ‌های استانبول است و به عنوان مقر امپراتوری عثمانی در گذشته به کار برده می‌شد. این کاخ با معماری زیبا و آثار هنری باارزش خود، جذابیت بسیاری را برای گردشگران دارد.

حمام خرم سلطان ایاصوفیه نیز در فاصله 200 متری از ایاصوفیه قرار دارد. این حمام که در طول سال باز است، به عنوان یک مقصد آرامش‌بخش برای گردشگران شناخته می‌شود.

معبد باسیلیکا، که در فاصله 300 متری از ایاصوفیه قرار دارد، یکی از معابده قدیمی و تاریخی استانبول است. این معبد با آثار هنری و آرامگاه‌های با ارزش خود، جاذبه‌ای مهم برای گردشگران است.

موزه باستان شناسی نیز در فاصله 400 متری از ایاصوفیه قرار دارد و شامل آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخ استانبول است. این موزه برای علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و تاریخ‌شناسی جاذبه‌ای منحصر به فرد است.

مسجد سلطان احمد نیز در فاصله 500 متری از ایاصوفیه قرار دارد و یکی از مساجد مهم استانبول است. این مسجد با طراحی زیبا و آثار هنری باارزش، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

برج گالاتا که در فاصله 2 کیلومتر و 900 متری از ایاصوفیه قرار دارد، یکی از نمادهای مهم استانبول است. این برج با ارتفاع 67 متر، از بالاترین سازه‌های شهر استانبول محسوب می‌شود و از بالای آن می‌توان به چشم‌انداز دیدنی شهر نگاهی انداخت.

تمام این جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی ایاصوفیه واقع شده‌اند و باعث شده است این منطقه به یکی از مقاصد محبوب گردشگران در استانبول تبدیل شود. به همین دلیل، بازدید از ایاصوفیه و اطراف آن، یکی از برنامه‌های ضروری برای گردشگرانی است که به استانبول سفر می‌کنند.

رستوران‌های نزدیک به مسجد ایاصوفیه

در نزدیکی ایاصوفیه بیش از 170 رستوران، فست فود، کافه و … واقع شده است که به لحاظ کیفیتی مناسب می‌باشند. از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-رستوران نارس(Nars Brasserie)؛
2-رستوران سارنیک(Sarnic Restaurant)؛
3-کافه و رستوران وای نات (Why Not Restaurant & Cafe)؛
4-خانه کباب ایاصوفیه(Ayasofya Kebap House)؛
5-رستوران باسیلیکا(Basilica Restaurant)؛
6-رستوران هوث آف مدوسا(House of Medusa)؛
7-رستوران میهری(Mihri Restaurant)؛
8-رستوران دیولا بیسترو(Divella Bistro Restaurant)؛
9-رستوران و کافه گرین کورنر(Green Corner Cafe and Restaurant)؛
10-رستوران سون هیلز(Seven Hills Restaurant)؛
11-رستوران کاراکل(Karakol Restaurant)؛
12-رستوران بابیل(Babil Restaurant)؛
13-رستوران سیوا(Siva Restaurant)؛
14-رستوران میتانی(Mitani restaurant)؛
15-کافه و رستوران آدونین(Adonin Cafe & Restaurant)؛
16-کافه و رستوران پالاتیوم(Palatium Cafe & Restaurant)؛
17-رستوران پانورامیک(Panoramic Restaurant)؛
18-رستوران اوتانتیک(Otantik Restaurant)؛
19-رستوران خراسانی(Khorasani Restaurant)؛
20-خانه باربیکیو(Barbecue House).

هتل‌های نزدیک به مسجد ایاصوفیه استانبول

در نزدیکی ایاصوفیه بیش از 600 هتل مناسب وجود دارد که از جمله بهترین این هتل‌های شامل موارد ذیل می‌باشد:

1-هتل ووگ سوپریم استانبول(Vogue Hotel Supreme Istanbul)؛
2-هتل ایاصوفیه منشنس(Hagia Sofia Mansions Istanbul)؛
3-هتل فورسیزن در سلطان احمد(Four Seasons Hotel Istanbul at Sultanahmet)؛
4-هتل اجوا سلطان احمد(AJWA Sultanahmet)؛
5-هتل کرونتون دیزاین(Cronton Design Hotel)؛
6-هتل پالاس پرا(Pera Palace Hotel)؛
7-هتل سوئیس اوتل بسفروس(Swissotel The Bosphorus Istanbul)؛
8-هتل فورسیزن در بسفروس(Four Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus).

سوالات متداول در رابطه با مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول(منظقه سلطان احمد) و در میدان ایاصوفیه قرار دارد. می‌توانید با استفاده از خطوط مترو یا لایت تراموا به ایاصوفیه برسید. نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا «ایستگاه سلطان احمد» است. وقتی در این ایستگاه پیاده می‌شوید، با ایاصوفیه تنها 3 دقیقه پیاده‌روی فاصله خواهید داشت.

همه روزه به جز دوشنبه‌‎ها می‌توان از ایاصوفیه بازدید کرد. بین 15 آوریل و 1 اکتبر از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر باز است و آخرین ورودی ساعت 6 بعد از ظهر است.

بین 1 اکتبر و 15 آوریل از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است و آخرین ورودی ساعت 4 بعد از ظهر است.

هزینه ورودی ایاصوفیه 25 لیر(در حدود 14 دلار آمریکا یا 10 یورو) می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *