معرفی فرودگاه مهرآباد تهران

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

با بهترین و ارزان‌ترین قیمت

کلیک کنید

فرودگاه مهرآباد یکی از دو فرودگاه بین‌المللی تهران است. مهرآباد اولین فرودگاه تهران برای پروازهای داخلی و خارجی بود.

اما در سال 1386 با ساخت فرودگاه جدید، پروازهای بین‌المللی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی منتقل شد. تمامی پروازهای داخلی توسط فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود.

دولت نیز از این فرودگاه استفاده می‌کند و یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی ایران است.

معرفی فرودگاه مهرآباد تهران | میزبان بلیط

تاریخچه فرودگاه مهرآباد تهران

در سال 1983 به عنوان فرودگاه برای هواپیماهای باشگاه هوانوردی مورد استفاده قرار گرفت. پس از جنگ جهانی دوم به پایگاه نیروی هوایی تبدیل شد. در سال 1955 ساختمان ترمینال جدید(ترمینال 1 فعلی) برای پروازهای بین‌المللی و داخلی طراحی و ساخته شد. ویلیام پریرا یکی از طراحان ساختمان‌های مدرن اولیه فرودگاه بود.

در سال 2004، پروازهای بین‌المللی به تدریج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران(IKA) انتقال پیدا کرد. فرآیند انتقال پروازهای بین‌المللی به امام خمینی در سال 2007 به پایان رسید.

موقعیت مکانی فرودگاه مهرآباد

این فرودگاه در غرب تهران واقع شده است و دریاچه چیتگر در 14 کیلومتری شرقی آن قرار دارد. 4 کیلومتر با برج آزادی فاصله دارد. برای رسیدن به آنجا می‌توانید از مترو استفاده کنید.

در خط چهارم مترو دو ایستگاه مترو وجود دارد. بسته به ترمینالی که در نظر دارید می‌توانید از هر کدام پیاده شوید. یکی برای پایانه‌های 1 و 2 و دیگری برای ترمینال‌های 4 و 6 است.

ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد

از 6 ترمینال تشکیل شده است:
ترمینال VIP
برای خطوط هوایی معراج برای پروازهای دولتی استفاده می‌شود.
ترمینال CIP
در صورت درخواست مسافر می‌توان از آن استفاده کرد. ترمینال برای همه درخواست‌ها باز است.
ترمینال 1
فقط برای پروازهای کیش ایر و زاگرس استفاده می‌شود.
ترمینال 2
تمامی پروازهای ایران ایر، ایران ایر تور، معراج، قشم ایر، هواپیمایی آتا و پروازهای هواپیمایی کیش و زاگرس را انجام می‌دهد، اما تمامی پل‌های جت فقط برای شرکت هواپیمایی معراج مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای کلیه عملیات باربری استفاده می‌شود.
پایانه‌های 4 و 6
این پایانه‌ها به ترتیب پروازها و ورودها را برای سایر خطوط هوایی انجام می‌دهند.
پایانه‌های 3 و 5
این دو فقط در ایام اوج حج استفاده می‌شوند.
خدمه ترمینال
برای خدمه پرواز همه خطوط هوایی استفاده می‌شود.

ایرلاین‌های فرودگاه مهرآباد

هواپیمایی آتا، هواپیمایی اترک، هواپیمایی کاسپین، ایران ایر، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ایران ایرتور، هواپیمایی کارون، هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی معراج، هواپیمایی قشم ایر، هواپیمایی ساها، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی تابان و هواپیمایی زاگرس در فرودگاه مهرآباد هستند.

بیشترین پروازهای فرودگاه مهرآباد متعلق به ایران ایر می‌باشد و بیشترین فروش بلیط هواپیما متعلق به همین فرودگاه می‌باشد. پرواز تهران به مشهد و پرواز تهران به کیش از جمله بیشترین پروازهای فرودگاه مهرآباد است.

این فرودگاه محل استقرار دفاتر مرکزی ایران ایر و سازمان هواپیمایی کشوری ایران است. علاوه بر این، شرکت هلدینگ فرودگاه‌های ایرانیان نیز دفتر مرکزی خود را در فرودگاه مهرآباد نزدیک ترمینال 2 دارد.

همچنین دارای امکانات بسیار زیادی از جمله دستگاه‌های خودپرداز، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های سوغاتی است. همچنین دارای 3 پارکینگ طبقاتی با گنجایش 3500 خودرو می‌باشد. چندین پارکینگ چند طبقه روبروی ترمینال 1، 2 و 4 قرار دارد. همچنین پارکینگی دیگر در جلوی ترمینال 5 برای موسم حج وجود دارد.

هتل‌های نزدیک به فرودگاه مهرآباد

هتل المپیک هتلی 4 ستاره در نزدیکی فرودگاه مهرآباد است که می‌توانید در آن اقامت کنید. هتل آساره، هتل پاسارگاد و هتل آپارتمان آورین از دیگر هتل‌های نزدیک خیابان آزادی هستند.

[/row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *